بی‌خوابی نوزاد ۴ ماهه و راهکار مقابله با آن چیست؟

اختلال در خواب کودک

فهرست مطالب این نوشته

 

بی‌خوابی نوزاد ۴ ماهه ،ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که علت بی‌خوابی نوزاد ۴ ماهه در چیست؟ یک نوزاد چهارماهه به چه میران خواب در روز نیاز دارد؟ توجه داشته باشید که کودک چهار ماهه همانند قبل نمی‌خوابد. زیرا در این سن رو به رشد است و نسبت به قبل فعال‌تر شده است و دوست دارد تا اطراف خود را بشناسد. در نتیجه مدت زمان کمتری در روز می‌خوابد و بیشتر روز را به فعالیت و کشف دنیای جدید می‌پردازد. در این مطلب قصد داریم شما را با عواملی که باعث اختلال در خواب می‌شود، آشنا سازیم. پس همراه ما باشید.

الگوی خواب نوزاد چهار ماهه چگونه است؟

گرچه الگوی خواب نوزادان با یکدیگر متفاوت است ولی تا حدودی الگوی خواب نوزاد چهار ماهه در این سن نسبت به ماه‌های قبل قابل پیش‌بینی‌تر است. ممکن است مادر در این سن دچار نگرانی شود که چرا نوزاد نسبت به قبل کمتر می‌خوابد. اما نگران نباشید این مشکل زود گذر است و طبیعی است. در این مطلب مواردی که بایستی در خصوص الگوی خواب نوزاد چهار ماهه مد نظر قرار دهید، بیان شده است.

کودک چهار ماهه در روز به چند ساعت خواب نیاز دارد؟

به طور معمول در این سنین نوزاد بین ۱۲ تا ۱۷ ساعت در روز می‌خوابد که شامل خواب شبانه و چرت روزانه می‌باشد. البته تعداد ساعت خواب در کودکان با یکدیگر متفاوت است اما تا حدودی این برنامه خواب مشابه هم است. جالب است بدانید که کودک در این سن قادر است تفاوت بین شب و روز را تشخیص دهد و مدت زمان بیشتری را در شب استراحت کند.

برای الگوی خواب نوزاد چهار ماهه بهترین حالت چیست؟

بی‌خوابی نوزاد ۴ ماهه ،در این سنین خواب بعضی کودکان قابل پیش‌بینی است. ولی در هر صورت ممکن است کودک دچار اختلال خواب شود و بیشتر زمان را چرت بزند. حتی گاهی این احتمال وجود دارد که مدت زمان چرت‌ها بین ۳۰ دقیقه تا دو ساعت باشد که عادی است و جای نگرانی وجود ندارد.

بی‌خوابی نوزاد ۴ ماهه

دلایل اصلی و علت بی‌خوابی نوزاد ۴ ماهه چیست؟

علت بی‌خوابی نوزاد ۴ ماهه می‌تواند در نوزادان مختلف، متفاوت باشد. در ادامه برخی از این دلایل را بررسی می‌کنیم.

عدم خواب نوزاد به دلیل خستگی یا هیجان

ممکن است شما متوجه شوید که نوزادتان نمی‌خوابد و از این موضوع نگران شوید. توجه داشته باشید که در برخی مواقع نوزاد به دلیل خسته زیاد، بی‌خواب می‌شود و بهانه‌گیری می‌کند. در برخی مواقع هم اگر در محیط شلوغ و پر سروصدایی باشد، دچار هیجان شده و با اختلال در خواب مواجه می‌شود.

بیماری از دلایل کم خواب شدن نوزاد

در برخی مواقع بی خوبی نوزاد ممکن است نتیجه بیماری کودک باشد. پس قبل از هر چیز از سالم بودن کودکتان اطمینان یابید.

نوزاد شما گرسنه یا تشنه است و نمی‌تواند بخوابد!

در دوران نوزادی تنها غذایی که می‌توانید به نوزادتان بدهید شیر است. در صورتی که نوزاد شما گریه می‌کند و نمی‌خوابد شاید تشنه یا گرسنه است. خصوصا در سن ۴ ماهگی نوزاد به دلیلی که در دوران رشد قرار دارد نسبت به قبل سریع تر گرسنه می‌شود و ممکن است به همین دلیل دچار بی خوابی شود. پس باید حواستان به تغذیه کودک باشد. در این سن کودک فعالیت بیشتری دارد و نسبت به قبل سریع‌تر گرسنه می‌شود.

شرایط بد محیطی سبب اختلال در خواب شدن نوزاد می‌شود

بی‌خوابی نوزاد ۴ ماهه ،یکی دیگر از مهم‌ترین علت‌های مشکل خواب در کودکان تغییر محیط و شرایط بد محیطی است.

در صورتی که محل خواب کودک تغییر کند، کودک با مشکل اختلال در خواب مواجه شده و باعث می‌شود در طول شب نتواند خواب خوبی داشته باشد.

برخی موارد ممکن است شرایط اتاق خواب کودک مناسب نباشد و کودک دچار ترس و هراس شود. حتی ممکن است کودک به دلیل نداشتن جای مناسب و ناراحت نتواند بخوابد.

پس سعی کنید برای کودک خود گهواره‌ای تهیه کنید و شرایط نور و سکوت را رعایت کنید تا کودک شما بتواند راحت استراحت کند.

موضوع دیگر این است که هرگز لباس نوزاد تن فررزند خود نکنید زیرا در این صورت ممکن است کودک به دلیل گرم شدن زیاد دچار بی خوابی و گریه شود.

بی‌خوابی نوزاد ۴ ماهه

تغییر ریتم روزانه یک علت بی‌خوابی نوزاد ۴ ماهه

برای این که نوزاد بتواند تفاوت شب و روز را بفهمد و ریتم شبانه روزی خود را تنظیم کند بهتر است در مقابل نور خورشید قرار گیرد. این کار باعث می‌شود تا کودک بتواند با تنظیم ریتم شبانه روزی مدت زمان شب را تشخیص دهد و در این مدت زمان در گهواره بخوابد. توجه داشته باشید که در شب هرگز چراغ اتاق نوزاد را روشن نگذارید و اجازه دهید حالت عادی شب حفظ شود.

نوزاد را در طول روز بخوابانید!

برای خواب بهتر نوزادتان، بهتر است کودک را در ظهر بخوابانید،‌ خواباندن کودک در غروب کار اشتباهی است و هرگز این کار را انجام ندهید. چون باعث بی‌خوابی در شب می‌شود.

رشد کودک و کنجکاوی او باعث خواب کمتر می‌شود

نوزاد در سن چهار ماهگی قادر است مهارت‌هایی مانند لگد زدن، راه رفتن، غلت زدن، سینه خیز راه رفتن را بیاموزد. در نتیجه ممکن است مدت زمان زیادی را در روز یا شب به این کار اختصاص دهد و به دلیل کنجکاوی خواب کمتری خواهد داشت.

ترس نوزاد از جدایی از مادر

نوزادها به مرور زمان که بزرگ‌تر می‌شوند در سنین بین ۶ تا ۸ ماهگی دچار اضطراب جدایی از مادر می‌شوند و ممکن است این موضوع تا چند سالگی کودک نیز ادامه داشته باشد. در نتیجه بی خوابی و اختلال در خواب به‌وضوح قابل مشاهده است. در بهترین حالت بهتر است شرایط را به شکلی فراهم کنید تا کودک به داشتن اتاق مجزا و خوابیدن در گهواره عادت کند و صبح که بیدار می‌شود شما را ببیند تا به مرور برای او این موضوع عادی شود. موقع خواب نیز این اطمینان را به او بدهید که در نزدیکی او هستید تا حراصی در این خصوص نداشته باشد.

ضروری است که برای برنامه خواب نوزاد ارزش قائل شوید

بی‌خوابی نوزاد ۴ ماهه ،همه کودکان نیاز به یک برنامه منظم خواب که باعث تنظیم زمان و چرخه هورمونی بدنشان می‌شود، دارند. بنابراین نوزاد به مرور به این وضعیت عادت می‌کند و مطابق با این برنامه در زمان خواب، می‌خوابد.

فروش عمده گهواره سنتی

راهکار بی‌خوابی نوزاد ۴ ماهه

در این مطلب سعی کردیم شما را با علت بی‌خوابی نوزاد ۴ ماهه و عواملی که سبب این وضعیت می‌شوند، آشنا سازیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید و موثر باشد. برای خواب بهتر کودکتان سعی کنید شرایط خوبی را فراهم کنید، داشتن اتاق مجزا، لباس مناسب، سکوت و گهواره یا ننو به شما عزیزان کمک می‌کند تا کودکتان بتواند خواب خوبی را تجربه کند. در فروشگاه گهواره مهر می‌توانید ننو و گهواره مناسبی را برای نوزاد خود انتخاب کرده و نسبت به خرید آن اقدام نمایید. توصیه می‌کنیم برای اطلاع از نمونه‌های جدید ننو، صفحه اینستاگرام فروشگاه گهواره مهر را دنبال کنید.

4 دیدگاه در “بی‌خوابی نوزاد ۴ ماهه و راهکار مقابله با آن چیست؟

  1. ناشناس گفت:

    با سلام نوزاد ما ۴ ماهه هست چه روز چه شب. فقط ۱ ساعت میخابه بلند میشه. شبا ۱ ساعت میخابه بلند میشه. باز ۱ ساعت میخابه کلا ۱ ساعت یا نیم ساعت میخابه بلند میشه دلیلش چیه؟

    1. محمد صادق سازندگی گفت:

      سلام و عرض ادب
      نوزادتون کولیک داره باید رژیم غذایی مادر اصلاح شود و بعد از هر بار خوردن شیر باد گلوی نوزاد گرفته شود.
      سعی کنید با ورزش آهسته ی پاها به صورت دوچرخه در حالیکه نوزاد به پشت خوابیده روده های نوزاد را به حرکت وادار کنید.
      برای خواباندن نوزادتان از ننو سنتی استفاده کنید

  2. نفیسه گفت:

    سلام خیلی ممنون از محتوای مفیدتون واقعا من دیگه پریشان شدم ، باید این نکاتی که گفتین رو رعایت کنم ببینم چی میشه

    1. محمد صادق سازندگی گفت:

      سلام خواهش می کنم . ممنون از ابراز لطف شما .
      خدا به شما در همه ی امور زندگی کمک کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
enemad-logo
تماس با بخش فروش